”En tjej sa att hon hade kastat sin påbörjade novell efter lektionen”, berättade läraren någon dag efter min lektion. Jag kände hur mitt mod sjönk. Vilken katastrof! ”Varför då?” undrade jag och kunde knappt dölja min förskräckelse. Men, hans svar överraskade mig.

Under själva lektionen hade jag skyndat mig jättemycket, för vi hade ju egentligen inte pratat ordentligt om hur mycket tid jag hade till mitt förfogande. Vi hade kommit överens om att jag skulle hålla i en lektion för en klass på folkhögskolan kring hur mina böcker kommit till i utbyte mot att jag fick låna folkhögskolans piano till en av mina grundskoleelever som jag sedan ett par år undervisade i de flesta av högstadiets ämnen i en av deras lokaler.

Året var 2012. Som vanligt när jag framför storyn kring hur mina böcker kom till (genom att berätta, rita, skriva, agera och visa bilder) tog det ca 1 h och sedan drog jag på av bara farten i 10 min till om hur eleverna kunde tänka när de själva ska skriva en berättelse, (dramaturgi, spänningskurvan i en berättelse och gestaltning med alla sinnen eller som många kallar det nu förtiden; storytelling). I 10 min pratade jag om det och sedan tackade jag för mig. Jag fick en applåd och läraren sa att eleverna fick ledigt de sista 40 min av skoldagen. ”Ånej”, tänkte jag ”hade jag kunnat hålla på i 40 min till! Så synd att jag inte visste det. Nu hann de ju nästan inte alls få några tips kring sitt eget skrivande.”

Det var alltså efter ett par dagar som jag sprang på läraren i korridoren och frågade hur elevernas reaktion hade varit. Han sa då: ”En tjej sa att hon hade kastat sin påbörjade novell efter lektionen” Men, fortsättningen av hans svar överraskade mig och gjorde mig faktiskt glad:  ”Jo, hon sa att jag började om från början, för nu har jag ju lärt mig hur man ska göra”

Sedan dess har jag både berättat om hur mina böcker kom till och undervisat i dramaturgi (storytelling), spänningskurvan i en berättelse för hundratals av grupper med människor i olika åldrar (från 6 -95 år). Varje gång är det lika roligt när jag ser gnistan tändas i någons ögon: ”Kunde hon så kan jag!”. 2020 startade jag företaget SkrivKonst1.

När jag träffar en person som säger ”Jag håller på att läsa din bok/ Jag har läst din bok”. Då vet jag att ytterligare en person har varit på besök i landet Maharistanos, i den värld som jag har skapat. Det är en fantastisk känsla!

Mina erbjudanden till skolor och bibliotek

Författarbesök  (50-60 min/ grupp)

Genom en blandning av berättande, bildskapande, bildvisande, drama och högläsning framför jag hur mina böcker och illustrationer kom till. Den berättelse som ligger till grund för mina böcker skrev jag faktiskt när jag gick i i 7:an och sedan var det en lång ”resa” innan jag, 20 år senare, höll den första färdiga boken i handen.

 

Skrivarskola  (5 tillfällen, ca 60-90 min/tillfälle)

1: Hur mina böcker kom till

2: Dramaturgi och gestaltande beskrivningar. Skrivuppdrag

3: Textbearbetning utifrån respons

4: Kamratrespons

5: Presentation av skrivna texter

Genomläsning av elevtexter och individuell skriftlig respons inför tillfälle 3.

Mina arvoden följer rekommendationer från Författarcentrum syd.

Arvoden

Sagt om mina böcker 

Utifrån dina böcker kan man samtala om allt som är viktigt med barn och ungdomar

Lotta Jörgensen, lärare

 

Sagt om min skrivinspiration

Efter observation av lektion om dramaturgi och gestaltande (storytelling):

Detta var en av de mest inspirerande lektioner som jag har varit med om

Urban Hansson, lärarcoach på Skolkompaniet

 

Efter skrivarskola på Åryds skola:

“Mina elever har, tack vare Katarinas lektioner, kommit till en annan nivå i sitt skrivande och sin textbearbetning. Det har varit stor skrivglädje och läslust i klassrummet, samt ökat intresse för bildskapande till sina texter. Guld värt för mig och mina elever!”

Nancy Olsson, lärare Åryd i klass 2.

 

Efter skrivarskola på Vetlanda bibliotek:

Jag visste att mina barn var bra på att skriva, men inte att de var så bra. Under Katarinas ledning fick de inspiration och uppgifter som gjorde att de utvecklade sin författarförmåga enormt. När jag läste deras alster trodde jag att det var skrivet av en vuxen och vilken glädje på vägen. Med Katarina i spetsen blir barnen sina bästa jag, fulla av skrivariver och kreativitet. Så tacksam för all positiv energi

Bodil Karlsson, förälder till deltagare vid Skrivarskola på Vetlanda Bibliotek våren 2023 och 2024.

 

 

Leave A Comment